Waarom klein transport het nieuwe groot is.

Het wordt steeds drukker op de wegen. De afgelopen jaren is het aantal files sterk toegenomen. Deze drukte hebben een grote invloed op de transportsector. Vervoer van producten over de weg duurt langer, stoot meer CO2 uit en wordt kostbaarder.  De overheid is zich ervan bewust dat meer asfalt maar voor een deel bijdraagt aan het oplossen van dit probleem. Er zal ook naar andere maatregelen gekeken moeten worden. Deze ontwikkelingen hebben de komende jaren invloed op de transportbranche. We moeten erover nadenken welke mogelijkheden er zijn om beter, duurzamer en efficiënter producten van A naar B te krijgen.

 

Focus op het railnetwerk

De afgelopen jaren hebben we bij Van Dijk steeds meer focus gelegd op de uitbreiding van ons railnetwerk. Zo hebben we het bereik van onze spoorlijn weten uit te breiden van Rotterdam naar Krefeld en maken we steeds vaker gebruik van transport per spoor binnen Italië (Milaan > Bari en Milaan > Napels).

 

De keuze van de uitbreiding van dit netwerk is voor ons een bewuste keuze. Het is betrouwbaarder, stoot minder CO2 uit en de frequentie van het aantal ritten is hoog genoeg om volgens afspraak te kunnen leveren. Daarbij vindt er een constante uitbreiding van het spoornetwerk plaats waardoor we in de toekomst verwachten nog meer per spoor te kunnen transporteren.

 

Spoorterminal en hub als ideale combinatie

De verschillende terminals in Nederland, Duitsland en Italië die we gebruiken om onze goederen over te slaan (van weg naar spoor of viceverca) zijn voor ons sleutellocaties binnen onze werkwijze. Wij zijn ervan overtuigd dat deze locaties een probleemoplossend vermogen in zich hebben waarmee de druk op het wegennet sterk verminderd kan worden.

 

Op het moment zien we een markt waarbij grote distributeurs goederen vanuit heel Europa verzamelen op één locatie in Nederland. Hier worden de goederen opgeslagen, gesorteerd om ze vervolgens te transporteren naar de eindbestemming. De centralisatie van deze goederen op één locatie heeft tot gevolg dat er veel kilometers over de weg gereden moeten worden. Om zo de goederen te kunnen leveren op de eindbestemming. Door ervoor te kiezen om goederen niet te centraliseren maar distributie te verspreiden over meerdere locaties (hubs) in het land kan het aantal kilometers over de weg sterk verminderd worden.

 

Met de uitbreiding van ons railnetwerk hebben wij besloten om iedere terminal binnen ons netwerk te voorzien van een hub. Een kleine locatie van waaruit opslag, overslag, cross docking en distributie plaats vindt. Los staand van elkaar. Verbonden met het spoor. Dankzij de keuze om te werken met deze hubs (in plaats van één gecentraliseerde hub) zijn we in staat slimmer en efficiënter de laatste kilometers naar de eindbestemming af te leggen. Dat gebeurt nu nog veel per vrachtauto. Maar we denken nu al zeker na over alternatieve (duurzamere) transportoplossingen die nu nog vaak beperkt zijn in hun actieradius. Daarbij valt te denken aan transport per fiets, elektrische vrachtauto of zelfs een drone!

 

Deze vorm van transport is volgens ons de toekomst en draagt bij aan een vermindering van de drukte op het wegennet. Wil je hier eens verder over praten? Bel gerust, de koffie staat klaar.

Dennis Gulen
Sales & Operations
T: +31(0)478 – 51 70 25
@: sales@vdlo.nl

Heeft u vragen?
Laat uw gegevens achter, wij nemen z.s.m. contact met u op.